Thursday, October 8, 2009

Case Study: BBC


The BBC Motto: Nation Shall Speak Peace Unto Nation

The BBC is a classic model of successful “broadcast governance,” meaning government controlled media.

Is the world’s oldest and largest broadcaster, founded in radio in 1922


BBC is funded by a tax imposed on all UK households with television capability. In France a similar tax is charged on television purchases.



The BBC was a founding member of the European Broadcast Union, started in the 1950’s

After deregulation in the 1980’s, Independent Television and Channel 4 brought competition in Britain.

BBC currently controls BBC 1 (regional) and BBC 2 (national), BBC Sport, BBC Childrens (CBBC and Cbeebis), several radio channels and BBC Online. BBC 3 & 4 are digital broadcast only.


BBC correspondents David Dimbleby and Brian Barron in the early 1980s


BBC journalists are considered civil servants.

There is less of an idea of the political body interfering and more of an idea of responsible journalists who observe the political limits. In the past Thatcher clashed with the BBC and BBC journalists have striked on certain issues. A 2004 review of the BBC called the Hutton report led to several resignations for issues in bias.


Read a speech by BBC reporter Richard Sambrook, given at Columbia University entitled: America, Holding onto Objectivity



BBC Worldwide concerns the global exportation of BBC to America, Canada and other places. It is the only government media business with an aggressive global agenda as profits benefit the UK government. BBC World News runs on Virgin Media and several US public stations. BBC Publishing and BBC Records often promote materials related to shows. The DVD’s of Doctor Who have been top sellers. The chart below indicates how BBC spends its budget.


No comments:

Post a Comment